9/03/2009

Ramadhan @ Bukit Badong

Kehadiran bulan Ramadhan memeriahkan suasana bukan sahaja di masjid tetapi juga di kampung-kampung.Kewujudan PARAM dan BARAM ( Pasar Ramadhan dan Bazar Ramadhan) memudahkan penduduk kampung memilih juadah.Di Kg Bukit Badong juga , Dataran JKK menjadi tumpuan setiap tahun dengan pelbagai jenis juadah yang tersedia. Dapatlah tambah pendapatan untuk beli baju raya anak-anak dan juga kueh raya.

Di masjid pula Masjid Ar Rahman mengadakan majlis berbuka puasa untuk semua AJK masjid dan ahli keluarga.Semoga dengan itu akan lebih merapatkan hubungan sesama AJK dan akan lebih makmurlah masjid dan amanlah kampung. Kehadiran agak ramai kerana disamping AJK dan anak-anak , turut juga disertai ahli jemaah yang lain dan musafir yang tumpang berbuka sama. Majlis berbuka puasa diadakan setiap hari manakala seminggu sekali diadakan pula majlis seperti minggu lepas diadakan penyampaian bantuan untuk anak yatim dan juga majlis doa selamat sempena sambutan Bulan Kemerdekaan.


Tuan imam Masjid Ar Rahman, Ustaz Sariman Rejo begitu berselera menikmati hidangan nasi beryani kambing yang disediakan untuk semua. Jangan "belasah" sampai tak larat nak terawih dah la ya pak imam !

Majlis tadarus juga disemarakkan dengan adanya tadarus remaja yang dipimpin oleh Pengerusi Biro Belia Masjid Ar Rahman iaitu Cikgu Omar Zahran dan dibantu Tn Hj Kassim.
Tengok tu.. anak-anak kecil pun bersemangat bertadarus hingga jam 11.30 malam. Malulah kalau yang lebih berumur tak tadarus ya ...

Halaqah dewasa diketuai oleh imam Zainal Abidin dan disertai oleh Tn Nazir , Wak Raspan, saudara Abdul Shahar setiausaha masjid lama Bukit Badong serta Cikgu Sahardi. Imam 3 ini expert bab tarannum.Syahdu sungguh bacaannya .Tempat duduk kosong tu aku le ...


Inilah dinamakan kepimpinan melalui teladan. Ketua kampung Bukit Badong , Tn Hj Tairin bin Ahmad (berserban) bersama jemaah yang lain sama-sama bertadarus di sepanjang Ramadhan ini. Minggu lepas beliau sibuk menjelajah dari satu surau ke satu surau di Kampung Bukit Badong untuk bertemu dengan anak buahnya beserta memberi tazkirah di setiap surau yang dikunjunginya. Mudah-mudahan beliau terus diberi kekuatan oleh Allah untuk memimpin penduduk kampung ini.

Rehat sekejap selepas menunaikan fardhu asar .Sambil-sambil tu berbincang tentang perihal kampung dan aktiviti masjid sepanjang bulan Ramadhan ini.
Nak bukak puasa ada dua jam lebih lagi .....tak kan lapar kot ?


Inilah masjid Ar Rahman Bukit Badong yang menyatukan seluruh penduduk Bukit Badong.
Pernah dianugerahi gelaran Masjid Terbaik Negeri Selangor beberapa tahun yang lalu.Kalau lalu lalang dari Simpang Ijok untuk ke UNISEL atau ke Bestari Jaya singgahlah ke masjid yang tenang, indah dengan landskap yang cantik serta menyejukkan mata memandang.

No comments:

Post a Comment