9/06/2009

Kapal Selam Pertama Malaysia Tiba !!!

KUALA LUMPUR -- Armada angkatan laut Malaysia kini boleh berbangga apabila kapal selam pertama Malaysia, KD Tunku Abdul Rahman tiba di pelabuhan Klang pukul 9:20 pagi 3 September. Kapal merapati di markas angkatan laut KD Sultan Abdul Aziz Shah di Pulau Indah.

Kapal elektrik bertenaga diesel itu turut dilengkapi torpedo dan misi anti kapal.perang"Beta harap kapal ini mampu melindungi negara ini dari ancaman, (khususnya) setelah hadirnya aset yang amat bernilai ini," titah Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin Kapal selam Scorpene itu mempunyai 32 anggota kru yang dipimpin komander Zulhelmey Ithnain.
Demi kelancaran pengoperasin kapal berteknologi tinggi seluruh kru telah menempuh pelatihan selama dua tahun dan empat tahun di Perancis. Peralatan tentera milik Malaysia itu merupakan satu dari dua kapal perang selam yang dipesan angkatan laut Malaysia kepada pembuat kapal di Eropah pada 2002. Masing-masing dibuat oleh pembuat kapal DNS yang bermarkas di Perancis dan Navantia dari Sepanyol. Projek kapal yang menimbulkan kontroversi itu menghabiskan dana hingga USD 900 juta

Apa pun aku tumpang gembira sama kerana anak saudara ku Leftenan Muda Meor Nurul Azmi adalah salah seorang pengendali kapal selam tersebut setelah berkursus selama dua tahun di Perancis !!

No comments:

Post a Comment