9/14/2009

Ngudek Jenang & Sahur bersama MB dan Dr Dzulkefly

Banner qiamullail dan bersahur bersama Menteri Besar dan Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkefly b Ahmad yang dipasang di pagar masjid Kg Bukit Badong.

Meja utama serta banner program Ngudek Jenang di Laman Putra Kg Bukit Badong.Program ini juga dihadiri oleh masyarakat berketurunan India dan Cina dari Ijok dan Bestari Jaya.

Dr Dzul memberikan sedikit ucapan semasa program dilangsungkan.Beliau sangat teruja dengan program ini sehinggakan sanggup balik ke rumah beliau jam 1.30 malam dan datang semula untuk berqiamullail dengan membawa isteri beliau.

Suasana ceria semasa ngudek jenang dijalankan. 12 kawah memang penat untuk diselesaikan apatah lagi apabila jenang telah mula mengeras.Tak larat nak berdayung ....kena tukar syif !


Dr Dzul tidak ketinggalan mengacau dodol .MB juga merasai pengalaman mengacau dodol bersama penduduk kampung tapi jam 4 pagi.MB juga mengagih-agihkan dodol kepada hadirin yang setia menunggu. Tapi gambo takde sebab teman kat masjid dah.

Menteri Besar bersama Dr Dzul bersahur bersama penduduk kampung di pekarangan Masjid Ar Rahman Bukit Badong setelah selesai mengadakan qiamullail sebelum itu. Sempat berbual-bual dengan Ketua Kampung Bukit Badong , bertanyakan perkembangan terkini penduduk kampung.

Pendudukuk kampung sedang bersahur .Syukur ramai yang hadir semenjak dua menjak ini terutama selepas pertukaran AJK masjid yang baru , masjid lebih imarah.

Menteri Besar serta Dr Dzul sempat berdiskusi selepas subuh. Soalan penduduk kampung terutama tentang isu kuil di seksyen 23 Shah Alam , elaun imam yang masih tertangguh , isu penswastaan air ,serta tanah di Puncak Alam .MB juga menawarkan tiket percuma kepada penduduk sekitar DUN Ijok untuk menyaksikan bola sepak persahabatan di Singapore Oktober ini.Sesiapa berminat nak tengok bola sambil melancong ke Singapore , cepat-cepat hubungi pejabat MB di Ijok Utama.

Buat julung-julung kalinya program mengacau dodol atau dalam speaking koreanya Ngudek Jenang telah berjaya diadakan di Kampung Bukit Badong. Yang lebih terujanya apabila kehadiran dua orang personaliti penting di sini iaitu Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim beserta Ahli Parlimen Kuala Selangor Dr Dzulkefly b Ahmad.
Pada mulanya penganjur khuatir jika sekiranya program ini tidak mendapat sambutan tetapi apabila selesai terawih sekitar jam 10 malam, penduduk kampung dan sekitar Ijok berpusu-pusu datang dan memenuhi padang futsal di Laman Putra Bukit Badong.
12 kawah disediakan yang dikacau secara bergilir-gilir sehinggalah selesai lebih kurang jam 4 pagi.Suasana sangat meriah dengan kehadiran ibu bapa anak-anakkecil , tua dan muda yang bergotong royong mengacau dodol.Anak-anak pula mengambil kesempatan memasang pelita dan bermain mercun bagi memeriahkan lagi suasana pada malam itu.
Kehadiran Dr Dzul pada jam 11 malam memeriahkan lagi majlis.Begitu juga kehadiran MB sekitar jam 4 pagi tambah menggembirakan bocah-bocah yang mendayung dari malam hinggalah dinihari.MB juga berkesempatan mengagih-agihkan dodol pada para hadirin.
Selepas itu rombongan MB dan Dr Dzul bertolak ke masjid Bukit Badong untuk berqiamullail, bersahur dan seterusnya berdiskusi dengan penduduk kampung.
Kesimpulannya ..program ini sangat meriah dan akan diadakan lagi pada tahun hadapan !

No comments:

Post a Comment