9/08/2009

Album Kenangan Motivasi Keluarga



3 hari menjelang puasa yang lalu Biro Pendidikan dan Modal Insan JKK serta PTRS Dun Ijok mengadakan program Motivasi Kekeluargaan di Dewan JKK Kg Bukit Badong.Kehadiran sangat memberangsangkan.Pendaftaran dibuat terlebih dahulu kerana pihak penganjur menyediakan cabutan bertuah berupa 20 buah buku-buku agama kepada peserta bertuah.

Peserta juga dijamu dengan santapan nasi ayam terlebih dahulu sebelum santapan rohani diberikan. Makan dapat , cenderahati dapat ,ilmu pun dapat.

Kehadiran yang sangat ramai memenuhi ruang di dewan tersebut terutama kaum ibu sangatlah menggembirakan pihak penganjur. Kehadiran dianggarkan seramai 200 orang ,ini kerana jumlah kerusi yang disediakan sebanyak 150 buah manakala ramai lagi yang berada di luar dewan kerana tidak cukup kerusi manakala kanak-kanak duduk di lantai.

Kerusi penuh sehinggalah ke bahagian belakang dewan.Ini menunjukkan komitmen ibu bapa terhadap pentingnya pembinaan keluarga bahagia sebagai asas kejayaan anak-anak.
Anak-anak yang ramai memenuhi dewan sehingga di dudukkan di bahagian depan dewan beralaskan tikar sangat teruja menonton slide show yang dipersembahkan oleh Ustaz Asraf Suarin Al Hafiz , motivator yang dijemput pada malam itu.

Ustaz Asraf Suarin Al Hafiz, Imam I Masjid Sultan Ibrahim Kuala Selangor banyak mengupas tentang peri pentingnya kehidupan ini berlandaskan ketaatan kepada Allah jika mahu mencapai kejayaan.

Suasana menjadi hening apabila anak-anak yang hiba memeluk ayah dan ibu mereka tatkala mengenangkan akan pengorbanan ayah ibu membesarkan mereka. Kasihnya ibu membawa ke syurga kasihnya bapa sanggup berkorban ...

Tangisan anak-anak kecil ini, membayangkan ketulusan hatinya memohon ampun atas dosa-dosa terhadap kedua ibu bapa . Bagaimana pula dengan anak-anak remaja ?

Semoga program ini dapat menyatukan hati anak-anak dengan ibu dan bapa , menjadi anak yang soleh , yang sentiasa mendoakan kedua orang tuanya dan berjaya dunia dan akhirat.

Bukan suatu yang mudah untuk sseorang anak menangis dan memeluk ibunya dihadapan orang ramai.Ia tidak mampu dibuat-buat, ia datang dari hati yang luhur serta jiwa yang bersih apatah lagi jiwa anak-anak yang masih kecil lagi.

Ketua Kampung Bukit Badong diminta untuk menenangkan anak-anak yang ibu atau ayahnya tidak hadir dalam program ini.Kalaulah ibu atau ayah anak-anak ini hadir , dapatlah anak-anak ini merasai akan kehangatan pelukan ibu atau ayah yang mungkin jarang-jarang untuk berbuat demikian ketika di rumah.
Kesimpulannya, program ini dapat menyuntik semangat baru kepada setiap hadirin agar meneruskan kehidupan berlandaskan peraturan dan panduan dari Allah SWT.

No comments:

Post a Comment