8/25/2009

TAHNIAH JUARA DEBAT !!




Nur Hazlin Mat Musak...suatu nama yang aku ingati daripada sekian banyak anak muridku.


Anak murid yang lemah lembut, ayu tetapi sedikit pelat sebab tak boleh sebut huruf r . Sekitar tahun 95 aku memilihnya sebagai salah seorang ahli pasukan debat sekolahku.Kawan-kawannya mengejek " eleh... pelat nak masuk debat" .Dia hanya menjegilkan matanya yang bulat ke arah kawan-kawannya.Aku giat melatih untuk peringkat daerah.Syukur ,mereka menang .Hazlin pun balik dan terus masuk ke kelas sambil tangannya menghentak meja dan berkata " huh .. sapa kata pelat tak boleh menang ? " Terlopong mulut kawan-kawannya.

Mereka terus menang di peringkat suku akhir dan separuh akhir menentang sekolah-sekolah lain yang hebat-hebat.Tak sangka jugak aku , minat dalam bidang pidato dan bahas membawa anak-anak muridku pergi jauh. Pada peringkat akhir, aku tersenyum puas apabila mereka diumumkan sebagai Juara Selangor .Gembira tak terkata , cuma tak pulak pertandingan ini dilanjutkan ke peringkat kebangsaan.Kecewa aku.

Aku bertukar sekolah manakala ia melanjutkan pelajaran ke Sek Men. Seri Puteri, KL. Hubungan terputus sehinggalah suatu hari aku terbaca dalam akhbar Nur Hazlin menjadi juara PIDATO SEK MEN PERINGKAT KEBANGSAAN.Terpaku sekejap, tak sangka usaha aku menggilap bakatnya dahulu natijahnya sehingga ke peringkat ini.

Suatu pagi ketika berada di makmal komputer sekolah , Fauzi memberitahu aku ada mak we nak jumpa ...cun katanya ! Siapa pulak getus hatiku ! Terkejut aku, rupa-rupanya Hazlin muncul di muka pintu dengan senyumannya. "Cikgu, sebenarnya saya nak bagitahu ni ... esok saya akan berangkat ke Australia ... " "Tahniah Lin " kataku ."Tolong doakan saya ya cikgu..." katanya.Setelah berbual beberapa minit ia pun pergi.

Lebih kurang setahun kemudian, aku terlihat kelibatnya di pasar Bestari Jaya, antara percaya dengan tidak aku melihatnya berpakaian jubah.Tak sempat aku nak berjumpanya.Baru-baru ini aku sempat berbual panjang dengan ayahnya pada suatu majlis kenduri kahwin.Ia bercerita panjang tentang anak kesayangannya itu. Ia mengucap syukur perubahan pada Hazlin. Mulanya di Australia ,ia terkena tempias cultural shock tetapi kehabisan wang menyedarkannya.Ia berjinak dengan kumpulan usrah dan terus kekal dengan imej dakwah.Pulang ke Malaysia ia bertugas di PETRONAS Sarawak dan hasil usaha naqib usrahnya akhirnya ia menamatkan zaman bujangnya dengan seorang HAFIZ AL QURAN yang masih belajar di Universiti Jordan.

Terkejut ia melihat kedatanganku. Dengan senyum simpulnya ia memperkenalkan aku kepada suaminya .Masih peramah seperti dahulu dan masih ayu sepertimana HAZLIN yang aku kenal ketika berusia 10 tahun ! Selamat berbahagia Lin !

No comments:

Post a Comment