8/25/2009

GENIUS SEORANG HAFIZ !!


Kisah yang ingin dinukilkan di sini adalah tentang seorang anak yang belajar hafiz al quran sejak kecil.Sekitar tahun 80an ibu bapa anak ini bekerja sebagai tukang masak di Balai Dakwah Jeram.Anaknya dimasukkan ke kelas hafiz al quran sejak kecil iaitu seawal tujuh tahun .Maka tidaklah ia belajar di sekolah biasa dan tidak bolehlah ia membaca rumi.Berkat ketekunan anak ini, maka iapun menjadi hafiz al quran dalam usia sepuluh tahun.Sejuk hati emak dan ayahnya.Sedar akan kekurangannya yang tidak boleh membaca , iapun belajar sendirian mengeja dan membaca buku kakaknya.Lama kelamaan ia boleh membaca dengan lancar walaupun lemah dalam menulis.

Tidak lama kemudian, keluarga itu balik ke negeri mereka manakala ia meneruskan pengajiannya di beberapa buah sekolah pondok .Kemudian ia menyambung mendalami ilmu agama dan Bahasa Arab di pondok di Pattani ,Thailand.Lebih kurang 4 tahun berada di Pattani, kemudian ia balik dan mula terfikir untuk menyambung pengajian di sekolah menengah biasa.

Dalam pada itu, hampir setiap Ramadhan ia dijemput untuk mengimami solat terawih di masjid-masjid di sekitar Selangor, Kelantan dan Pahang.Bacaannya yang mendayu-dayu sangat mententeramkan hati jamaah yang bersolat


Dengan persetujuan keluarga ia bersekolah menengah di Parit Buntar dan terus memasuki tingkatan empat. Ajaibnya , dalam lebih kurang setahun setengah belajar , ia muncul sebagai pelajar terbaik SPM di sekolah tersebut mengalahkan pelajar yang bertahun-tahun belajar dari sekolah rendah hinggalah menengah.
Dengan keputusan tersebut , ia mendapat tawaran belajar di KISDAR ( KUIS sekarang ).Di sana ia muncul sebagai pelajar terbaik dan mendapat ANUGERAH DEKAN. Hasil keputusan cemerlang beliau , Universiti Al Azhar memberikan tawaran kepadanya melanjutkan pelajaran di sana. Lalu terbanglah ia ke sana dengan bantuan kewangan PZS dan MAIK.


Sekali lagi , ia berjaya mendapat ANUGERAH DEKAN di Al Azhar dan kini beliau sedang menyambung pengajiannya di peringkat Master !
Kalau ditimbang dengan akal yang waras , seperti tidak logik anak yang lambat baru boleh membaca, tidak bersekolah rendah, setahun belajar terus cemerlang SPM dan akhirnya terbang ke Al Azhar.Itulah kuasa Allah mempermudahkan menguasai ilmu-ilmu yang lain setelah menguasai Al Quran

Syabas dan tahniah buat adik iparku Mohd Azizi bin Che Yaacob. Kejayaan beliau diikuti oleh adiknya yang juga berjaya menjadi hafiz setelah tamat pengajian di Maahad Tahfiz Al Quran Kuala Kubu.


Apa yang aku perhatikan , keberkatan dari mempunyai dua orang anak yang hafiz ini , rezeki bapa dan emak mertuaku melimpah ruah . Dari kehidupan yang miskin di kampung , kini bergelar imam di Masjid Bukit Jelutong,Shah Alam, emak mertuaku mengusahakan catering dan kini mereka mempunyai 7 buah kereta yang disewakan untuk pelajar Universiti Malaysia Kelantan.
Pengajarannya ...... kepada ibu bapa yang takut menghantar anaknya menjadi hafiz , fikir-fikirkanlah . Rezeki telah Allah janjikan dan syafaat untuk keluarga terdekat di akhirat kelak hasil mujahadah
menghafal Al Quran ini !


Insyaallah , anak-anakku akan menyusul menjadi hafiz selepas ini mengikut jejak langkah bapa saudaranya !

No comments:

Post a Comment