8/14/2009

KEMATIAN PASTI DATANG !



Suatu subuh aku terjaga dari tidur kira-kira jam 5.30 pagi.Aku seolah-olah dikejutkan oleh mimpiku sebentar tadi.Aku bermimpi, rakan akrabku di kampung iaitu Zamri atau gelarannya Ie Kontin yang telah meninggal dunia lebih kurang enam bulan lepas datang memanggilku dan memelukku di hadapan kawan-kawan lain yang ramai.
Aku terus duduk termenung dan memikirkan tentang tafsiran mimpiku.Fikiranku kacau dan rasa bimbang mula datang ke benak fikiran.Satu perasaan yang tak pernah aku rasai sebelum ini menerpa .Segera aku ke bilik air untuk mandi cadangnya tetapi aku rasa seolah-olah aku insan yang dipilih izrail untuk bertemu sakaratul maut.Aku terus menggeletar di dalam bilik air , terasa seolah-olah izrail sedang berada disisiku,dan yang pasti aku amat cemas dan terasa-rasa izrail akan mencabut nyawaku di dalam bilik air.aku tak pernah merasai suasana secemas ini sebelum ini .Aku terlalu takut dan berbagai ingatan menerpa dalam fikiran. Anak, isteri , hutang-hutang ku dan yang pasti dosa-dosaku.
Aku tak jadi mandi, secepat kilat aku berwuduk dan keluar dari bilik air. Aku melihat bapa mertuaku sedang solat sunat.Segera aku tunaikan solat taubat dan memohon ampun atas dosa-dosaku.Masa sangat mengejarku .....cemasnya hanya Tuhan saja yang tau !
Selesai solat segera aku mengejutkan anak-anakku untuk bersolat jamaah bersama bapa mertuaku.Fikiran menjadi reda sedikit seusai solat. Segera aku beritahu bapa mertuaku ....
" saya mimpi dipeluk oleh rakan yang telah meninggal dunia tadi "...Dia terdiam sebentar ,kemudian barulah ia menjawab bahawa mimpi adalah suatu yang benar cuma tafsirannya tidak kita ketahui. Ia mula bertazkirah panjang di atas sejadah menceritakan tentang mimpi rasulullah, nabi Yaakub, kisah nabi Yusuf dan tafsiran di sebalik mimpi tersebut.
Ia membuat kesimpulan bahawa mimpi kita adalah benar cuma tafsirannya yang perlu dipelajari dari orang yang berilmu manakala mimpi dari syaitan pula adalah mimpi ketika kita dalam keadaan tidur yang tidak ikut syariat dan kebiasaan selepas subuh.Sungguhpun begitu tafsirannya sangat jauh.Ia mengumpamakan kisah nabi Yusuf dalam penjara bersama dua orang banduan yang bermimpi berlainan dan akhirnya menerima nasib seperti mana yang ditafsir oleh Nabi Yusuf.
Lapanglah sedikit dadaku, syukur kerana izrail masih belum mencabut nyawaku sehingga kini .Hikmahnya mimpi itu menyedarkan aku bahawa aku jarang-jarang mengingati saat yang pasti tiba . Rupa-rupanya izrail mencabut nyawa penasyid Asri Ibrahim yang namanya hampir menyerupai namaku tetapi umurnya sama dengan umurku !! Lantas ... berapa lama lagi aku akan hidup ? Bersediakah aku menuju ke alam barzakh ?



No comments:

Post a Comment