12/01/2009

Relevenkah keputusan UPSR 2009 ?

Tajuk di atas dipilih , setelah melihat perbandingan di antara beberapa buah sekolah dan berdasarkan perbincangan di kalangan pendidik.Di sekolah aku tahun ini , kemerosotan ketara jika dibandingkan dengan tahun-tahun yang lalu.Sedih juga rasanya , apatah lagi apabila mengenangkan apabila murid-murid yang aku beri motivasi dan kaunseling, tidak mencapai kejayaan seperti yang diharapkan.Rasanya tiada lebih atau kurang program yang dibuat sepertimana tahun-tahun lepas cuma hasilnya yang mengecewakan bagi tahun ini.
Sebagai perbandingan , sekolah aku 8 orang 5A, SK Ijok 6 orang, SK Jaya Setia 3 orang , SK Rantau Panjang 1 orang, SK Parit Mahang 3 orang. Itu sekolah kampung dalam daerah Kuala Selangor.Sekolah bandar dan elit di Kuala Selangor contohnya, SK Puncak Alam 98 orang 5A , Saujana Utama 58 orang rasanya dan SK Bandar Baru Kuala Selangor 24 orang kalau tak silap.Jauh beza pencapaian 5A sekolah kampung dan sekolah elit di daerah Kuala Selangor.

Yang menghairankan aku, semasa balik ke kg orang rumah di Kelantan baru-baru ini, apabila ditanya kepada anak sepupu yang bersekolah SK Berangan , sebuah sekolah kampung di dalam daerah Tumpat , yang calonnya budak-budak kampung yang comot,muka kering aje, boleh sampai 60 orang 5A .Sepupu yang membaca pun merangkak-rangkak boleh dapat 3B 2C .4A 1B tak usah ceritalah, berderet-deret !

Di daerah Kuala Selangor ini, ada sebuah sekolah kampung yang prestasi BI mencanak-canak sehingga 98 % sedangkan sekolah aku hanyalah 63 % aje.Dengar-dengar ada something wrong di sana !

Suatu kepelikan lagi, pemeriksa kertas BM mengeluh bahawa pemarkahan tahun ini begitu straight sepanjang bertahun-tahun menyemak penulisan UPSR hinggakan nak dapat 70 markah pun sakit.

Alih-alih apabila keluar result, hampit 70 % calon dapat A penulisan di sekolah aku. Ajaib !ajaib ! agaknya tahun ini, 65 markah dah dapat A !

Entahlah,aku ni orang kecik !Yang buat dasar orang atasan !Apapun tahniah kepada Farid Zuhdi, M Hazim, Kamal Alif, Nurul Ammira, Anis Najwa, Ain Farhana,Aisyah Khairudin dan Wan Nurul Afifah kerana berjaya menempatkan diri di kalangan mereka yang terbaik dari seluruh negara.



No comments:

Post a Comment