2/16/2010

JOGET LAMBAK YANG TETAP BERTAHAN ...



Sebaik saja sampai di rumah abang di Perak, aku mengajak anak jantanku keluar untuk mencari makan malam.Maklumlah tiga jam lebih perjalanan, malam ,perut mula menendang-nendang minta di isi. Kami singgah di kedai baru bersebelahan kuaters guru di kampung bersebelahan.Tengok ramai sungguh pengunjung.Aku ambil keputusan pergi ke kedai lain aje.Almaklum, dah tentu letih nak menunggu makanan siap ditempah.


Kami singgah di kedai makan berhampiran tali air.Lega sebab masa tu tak ramai lagi pengunjung.Terkejut tengok di sebelah kedai sudah didirikan studio karaoke.Melalaklah sang penyanyi dengan dihiasi lampu-lampu ala disko. “Hebat juga!”getus hati ku melihat orang kampung berkaraoke! "Eleh.. tak sedap ! " kata Amirul mencemuh suara penyanyi itu ! Makin lama makin ramai pengunjung dan kebanyakannya orang Seberang yang bekerja di ladang kelapa sawit.


Setelah membayar, kami pun berlalu.Rancak berbual dengan anak-anak jantan aku,tak sedar aku terbabas sampai ke Bota.Maklumlah di kampong , lampu jalan tak seterang di tempat tinggalku di kawasan MB di Ijok, Selangor.Lagipun jarang-jarang keluar waktu malam di kampung, dah tak perasan jalan masuk ke rumah abang aku. Tiba di Kg Dusun Hilir, kami tersentak melihat suatu pemandangan yang agak asing sekarang ini di kampung-kampung.Amirul dan Azrul menyuruh aku berhenti untuk melihat.Aku pun berhenti dan melihat situasi yang tak dijangka masih ada di kampung. Aku buka kopiah dan turun dari kereta,tertarik melihat situasi tersebut , dengan tiga kali snap aku kembali ke kereta.

Sebenarnya aku agak terkejut sedikit melihat suatu yang aku jangkakan sudah lama berakhir di kampung.
Apa yang aku lihat adalah suatu pesta yang dipanggil "Joget Lambak " sempena meraikan pengantin pada malamnya. Kumpulan anak muda yang cukup ramai terkinja-kinja menari mengikut rentak muzik dari lagu popular masa kini,

"ibu..ibu.. bapa.. bapa.. pengumuman...pengumuman...siapa yang ada anak .." lagu dari kumpulan Wali Band dari Seberang ! Kumpulan band yang dijemput nampaknya hebat dengan alatan muziknya.Lapangan untuk berjoget pun disediakan oleh tuan rumah, bawah canopy lagi ! Penonton cukup ramai dan siap ada orang berniaga air dan kacang kuda rebus lagi !Aku melihat beberapa orang perempuan berskirt pendek, berambut kerinting dan berwajah gelap dan bermekap tebal turut berada di situ.

Apa yang aku lihat tadi mengimbau kembali kenangan semasa aku di sekolah rendah dalam penghujung 70-an.Waktu itu, apabila ada majlis kenduri kahwin banyak yang mengadakan joget lambak pada waktu malam.Ada suatu majlis yang aku hadiri tu, penyanyi perempuannya menghidangkan segelas demi segelas air arak kepada pemain drum sambil bergelak ketawa dan berjoget.

Mereka pun berjogetlah sampai pagi apatah lagi dibawakan khas orang Sakai dari hulu untuk berjoget .Rasanya yang aku lihat berambut kerinting, berwajah gelap, bermekap tebal dan berskirt pendek tadi pastinya Sakai yang dijemput khas berjoget untuk memanaskan malam tersebut.Orang Sakai memang terkenal dengan joget mereka yang panas sebab itulah ada orang kampung yang sanggup mengusung mereka untuk memenuhi selera orang muda. Oleh kerana aku tak tunggu lama ,tak dapatlah aku tengok orang Sakai berjoget.Risau pulak kalau tuan rumahnya curiga melihat aku yang menangkap gambar.Dah lah masa ngundi dulu aku dah buat hal.Kecoh satu kampung ......



Huh.... rupanya belum merdeka lagi orang kampungku dari kejahilan mereka..... !

No comments:

Post a Comment